настройки

  • - Езици [Languages] - bg | en

Търсене


Search comments

Advanced Search

Медийни центрове

Пътуване във времето

category България | Изкуство и култура | Коментар author Sunday, 21 September 2008, 13:25author by epis Докладвай тази статия на редакторите

Времето не е просто физическа величина, а и политическа. Всяка революция и промяна в политическото статукво отеква и в начините по които времето се възприема от хората. Спомняте ли си лозунгът на събитията от 10 ноември 1989 "Времето е наше?" Като че ли една власт не е легитимна докато не монополизира летоброенето. Например, Френската революция от 1789 носи със себе си не просто нова форма на политическа организация, но и ново летоброене, имена на месеците и т.н. които да рефлектират "смяната" на времето и идеалите за прогрес, научност и национализъм, които изграждат същността на революцията.

В България, 9.9.1944 също донесе със себе си промяна във възприемането на времето и политизирането му. Например, режимът често легитимираше властта си с проектите си за „модерност”, „линеен прогрес” и „еволюция”, които даваха тон в организацията на икономическия, политически и ритуален живот на социалистическата република.

Смяната на режима след 1989 също бе съпътствана с промяна във възприемането на времето. Например, една често срещана легитимация за политическо действие е "възраждането" на уж "истинските" пред-социалистически традиции, което се изразява в разнородни прояви от децентрализация на икономиката през повишен интерес към религията до интерес към ролята на прабългарите във формирането на държавата, продиктувана според мен от пост-соц омразата към всичко руско и славянско. Искам да е изясня, че „чисти” и „истински” традиции не съществуват, защото всяка традиция е модерност, маскирана като такава. Така че под „връщане във времето” нямам предвид буквално възпроизвеждане на миналото, а модерно производство на романтизирана представа за миналото, легитимирана чрез заявки за „автентичност” и „изконност.” Един пример за митологизирането и романтизирането на пред-соц миналото на България е успехът, с който Симеон Сакскобургготски спечели изборите през 2001-ва, което според мен се дължеше поне от части на очакванията на хората за връщане във времето на харизматичните потомствени управници и изтриване на епохата на социализма. Най-обезпокоителната форма на издухването на прахта от пред-соц миналото, обаче е безкритичното реабилитиране на фашистките идеолози, активисти и организации, действали до 1944 (като „патронният светец” на БНС генерал Луков - основател на фашистката организация Български легиони и Иван Дочев, кавалер на железен кръст от Фюрера и с две смъртни присъди след 9.9.44). Масовото отхвърляне на нещата социалистически роди безкритично толериране и прегръщане на крайно-десни и ултра-националистически идеологии и практики, макар и последните да са отчасти с корени в соца. Соц-режимът в България е основен виновник за, и продължител на, инструментализацията и интензификацията на национализма, за изненада на патриотите прегръщащи го като средство за съпротива срещу соца. Нормалността на крайният национализъм, на който сме свидетели сега, не е съпротива, а по-скоро възпроизвеждане на политическото срещу което уж десните "родолюбци" се бунтуват. Това обаче е свръх-силите на подобните на Сидеров, Каракачанов и Расате да го разберат.

Ще илюстрирам този пост за ролята на политическата машина на времето върху ентусиазма за производство на фашизъм и нео-нацизъм, и безкритичното им нормализиране от обществото в пост-соца с едно неотдавнашно събитие. Става дума за отбелязването на 9 септември тази година от крайно-националистически и национал-социалистически групи, които организираха "траурно шествие" завършило с поклонение пред паметника на репресираните след 9.9.1944. Ето няколко снимки:











Видео в Youtube

Факта че имаше легален фашистки и нацистки парад, охраняван от полицията, по центъра на града не ме притесни толкова (понеже възраждането на крайно-десните е реалност от всеки пост-соц), колкото липсата на контра антифа мерки. Защо обществото е толкова апатично и не се съпротивлява на организаторите на подобна проява, а също и на властта даваща разрешение и охрана? Това че всички мразим соц-режима означава ли че трябва да изпадаме в крайности като естонците, които вдигнаха паметник на СС войник преди няколко години? От къде идва тази толерантност към най-античовешката идеология -- фашизмът -- и неговите представители дебилните нео-наци организации като "Кръв и чест," "Фронт за чиста България" и БНС? (те също бяха на парада, но не носеха кафяви униформи, а бели якички) На 9-ти БНС бяха на анти-комунистически парад, на 1-ви май обаче ще отбележат деня на труда. Не е ли малко шизофренично? Мястото на тези хора не е на необезпокоявани хитлеристки паради по улиците, а в болниците и затворите.



Досега все си мислих, че има някаква разлика между парламентарно-представеното ВМРО и нео-нацистите (дори и след изказванията на Каракачанов по повод гей-прайда това лято), но сега мисля че разликата им е просто 2 метра. Да, на толкова бяха отдалечени едни от други активистите на ВМРО и Кръв и чест. На толкова отстояха ВМРО и БНС на таз-годишния им монумент-туризъм, когато честваха Тодор Александров. Убедена съм вече, че и ВМРО и БНС/Кръв и чест/етц са продукт на едно и също фабрикуване на романтизирано пред-соц минало и апатично деполитизиране на пост-соц обществото ни, въпреки разликите във "възрастта" на движенията и степента на откритост при манифестирането на същинската идеология - нацизъм - зле прикрита зад приказки за "родолюбие."

Последната голяма битка май пак ще е срещу фашизма.

препратка: http://epistemicmurk.blogspot.com/2008/09/blog-post_20.html

Коментари (1 - 10 of 16)

Отиди на страница 1 2   -  Към коментарите 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
author by no namepublication date Sunday, 21 September 2008, 19:27author email lea_lion at yahoo dot comДокладвай тази статия на редакторите

Много добре изразена позиця, подкрепям те напълно. Обществото има сериозен проблем за да се разрастнат така тези настроения. Преди също ги имаше, но бяха редки случаи или марганализирани в опредлени среди. Наистина, преди, не се приемаха така масово за нормални. Сега е притеснително че много от т.нр. нормални хора,както и много образовани хора, се поддават и стават последователи. Мисля че освен всичко няма достатъчно информация за организации като "Кръв и чест", както и нео нацизма като явление. В България като че ли няма достатъчно култура на протестите, нямаме такива навици,не си търсим правата за нищо, а камо ли да се търси справедливост открито и за някой друг, няма навик да се обединяваме за акции на солидарност. Хората си казват - не ни касае..Саме че хората трябва да разберат че ги касае..Лошото е че за сметка на това, лесно се обединяват хората около по-прости идеи комбинирани със злоба и изкуствено помпане на самочувствието, което иначе е смачкано, с това работи нацизма. Предполагам и че много хора са объркани - казват си от една страна - това си е фашизъм, от друга са така подтиснати че се двоумят - та, това са "родолюбци"! Всъшност какво лошо за направили? Искат "най-доброто" за страната си? Лошо е че дори се искарват тези фашисти, нацисти, националсоциалисти, националисти -/каквито са, те нали са много чувствителни на тема терминология/! онеправдани и дискриминирани, ако някой им се противопостави или направи забележка. "Горките" те! Направо "жертви"! Обвинени "несправедливо" в расизъм и националсоциализъм..Веднага се почва тирадата за свободата на словото и пр. а се забравя, че тази свобода допуска и правото да се защим, да ги изобличим, да кажем какво мислим за тях,да ги наречем с истинското им име, да кажем какво правят реално,както и да се предприемат действия противопоставящи се на делата на нео нацистите - лъжлива провокативна пропаганда,провокираща агресия, насаждаща омраза, върщане на обществото назад в развитието му и т.н.т..Всички малко мислещи, знаят за какво говорим.. За съжаление хората се страхуват..Излиза че съвстните хора са малко и ги е страх да излязат на открити контра шествия. Липсва и организация.

author by no namepublication date Sunday, 21 September 2008, 19:37author email lea_lion at yahoo dot comДокладвай тази статия на редакторите

Ако трябва да сме честни има някакви малки реакции. Графити по улицата и хора,които просто говорят, казват нещата както са. Постове като твоя, браво. Обаче трябва много повече контрапропаганда за да се противодейства поне малко, да се забележи някакъв ефект и да стигнат думите до някого, да бъдат чути и разбрани. Нацистите и фашистите вече са завзели значителни позиции,прикриват се нагло,без особено страние,колкото да не е без хич, зад национализъм. Вече го допуснахме, никой не говореше за тези явления години,приемахме ги за изключения, подценявахме ги и сега огромен процент от обикновените хора са отровени от тези идеи. Но това не значи че е късно. Напротив време е вече да се организират повече антифа кампании, при всяка фашиска проява 10 антифа! Ама как да стане..?

author by no namepublication date Sunday, 21 September 2008, 19:59author email lea_lion at yahoo dot comДокладвай тази статия на редакторите

Сетих се още нещо, като четох сега това тук. Всичките нео нацисти подкрепят така яростно свободата на словото, протеста, акциите, изразяване на граждански позиции не защото са за свобода на словото или каквото и да било, а защото им изнася, все едно искат да кажат "с вашите камъни по вашата глава". Иначе повечето въобще не го мислят. Те са диктатори и са за "свободата", но свободата и правата само за тях самите. Когато ги видят у другите, да не говорим ако са предствители на някои от анатемосаните от тях етноси, не ги понасят. Те се чувстват лично зазесгнати и се искарват "дискриминирани" при всеки опит на някой от друг етнос да направи нещо. Чувстват се засегнати от организациите опитващи се да подобрят положението на циганите например и от още по нелепи и напълно нереални неща. Отново използват стратегията на либералите за себе си и се изкарват те самите "дискриминираните" от "лошите" чужденци. Ако пък има някакво антифа действие - то естествено няма право,"възмутително" и "вредно" е,то самото ги "дискриминира" и "напада", тях душичките! И естествено такива действия и позиции не са част от идеала им за "свобода". И изведнъж изчезва "любовта" им към свободата на словото и протеста, веднага се действа срещу антифа активистите с писхическа и физическа агресия.

author by no namepublication date Sunday, 21 September 2008, 21:08author email lea_lion at yahoo dot comДокладвай тази статия на редакторите

Аз съм антифа активист. И в България има хора с друго мнение, има хора,които са против нацистките просттотии, колкото и да са успели да се разразнат. Да, в България не е организирано,за това говорим! Но не е непроменимо. Надявам се да е само за сега, вече е крайно време и 100 на 100 скоро ще се развият, организират нещата и тук. Обаче в поста си за "любовта" към "свободата" на нацистите, говорех общо,Агата, не толкова за България. Това се наблюдава навсякъде.
Виж, сега,веднага почваш да се заяждаш, какво показва това? Не доказва ли думите ми?
Кой трие и какво не знам, но това си е избор на сайта. Всеки сайт поддържа определено ниво и имидж. Ако коментарите са били някакви простотии и нацистки лъжи, това е спам, защо да седят? Има си начини да се изрази мнение. Ако не ги владееш,то си е за теб. А и има начини начини да се противодейства на нацизма, всеки си решава сам как да работи.
Принципно говоря малко по обобщено и за официалните места. Винаги, когато са критикувани и изобличавани открито нео нацистите се изкарват "онеправдани", а някой пита ли се кой започва? Просто "онеправданите" чакат всеки изгоден случай да се "защитават" чрез агресия... Обаче истината е,че те още от самото начало, преди който и да било да им е обръщал и грам внимание, те започват - проявяват агресия, нападат хората,опитват се да оправдаят, да реабилитират, да идеализират,дори да въздигнат в култ и възродят една нечовешка идеология, която почти не унищожи света миналия век и трябва да очакват ответна реакция. Какво очакват да им се радваме?! Да,кажем, браво имате право, само така, оставете ги "добрите" момчета нека си кажат?! Ми да си кажат. Никой не ги е спрял. Те си казват най-вече - лъжи, абсолюни глупости, обиди, изфабрикувани "материали", манипулации,злоупотреба и изкривяване на информация, дори открити призиви към агресия и т.н.. Казват си преспокойно,пространството ни е залято от "книгите" им и "идеите" им, даже вече жънат отровните плодове на пропагандата си, но моля, да не се очудват на антифареакциите! Скоро пространството ще бъде залято и от такива, защото почнаха да прекаляват и скоро няма да могат да така лесно хвърлят прах в очите на хората. И най-вече,съвета ми е да не се изкарват "жертви" и "дискриминирани" защото това е жалко, смешно, нелепо..и супер нагло!

author by no namepublication date Sunday, 21 September 2008, 21:22author email lea_lion at yahoo dot comДокладвай тази статия на редакторите

Да, изтриха ти мнението, Агата,права си, но все пак ти отговорих в предния пост. Вероятно това е разбирането на автора за антифа действиие. Аз лично съм против триенето на всички мнения,които не са по темата или не са нашите собствени,не зависимо какви са те, но не съм против триенето на тези,които са гадни - не е хубаво да се пишат лъжи и обиди, както и да се прокламира и призовава към агресия и омраза. Понякога оправдавам да се трие и ако е заяждане. В крайна сметка това е сайт , той си има правила и редакция. В поста си за "свободата"на нацитата говорех за по-друго ниво и ситуация. Признай, че е идиотско нацист да говори че е за свобода...

author by анонимнаpublication date Monday, 22 September 2008, 07:27Докладвай тази статия на редакторите

"Последната голяма битка май пак ще е срещу фашизма." ма май или юни ??? смешно е да се говори за нацизъм в 21 век, в крайна сметка не веждам какво точно ви дразни това тези деца не размахват ръце и знамена със свастики (символът който определихте за стилизирана свастика според мен е много далеч от такава) аз съм журналистка и се поинтересувах за това шествие то е отдадено в памет на жертвите на комунизмът нима това не е също диктатура убила милиони хора по цял свят прочетох доста голяма част от вашият сайт и мисля че тук пишат хора с доста крайно ляви обеждения да не кажа по голяма дума незнам деца на комунизмът ли сте но в крайна сметка мисля че в цялата тази статия ако мога така да я нарека виждам голяма доза завист , и мисля че тук е моментът да ви попитам - а нима знаме със сърп и чук насред центъра на евро-държава е нормално мисля че трябва да лрочетете доста книжки деца защото като чета мненията ви не виждам някой от вас да е живял по времето което те така възхваляват с което съдя че аудиторията тук е -21 ако греша значи вие не сте по добри от горе оплютите в статията ви благодаря за възможността да искажа мнение макар да е прозвучало и малко заядливо.

author by менpublication date Monday, 22 September 2008, 15:15Докладвай тази статия на редакторите

Да, бе. Когато се появят фашизоидни организации, които дори нямат нищо общо с традиционния български национализъм, тогава най-лесно е да се каже, че щом почитат паметта на загиналите по време на "комунизмЪТ", значи са ОК. И ако това не се харесва на някого, значи е "дете на комунизмЪТ".

Журналистка или не, разсъжденията ви са като на първолак, госпожо. Нека ви припомня, че самият Бжежински, когото десните почитат(е) каза следното: "Национализмът е последното убежище на комунизма." И следвайки вашата логика, аз спокойно мога да кажа, че в случая крадецът вика дръжте крадеца. Демек - децата на комунизмЪТ са днешните пишман патриоти. Но кво да се прави? Тоя комунизъм, последван от вечния преход можа да роди само това. Тъжно! Много тъжно!

author by CRASSpublication date Monday, 22 September 2008, 15:31Докладвай тази статия на редакторите

Ще отговоря на "анонимна" съвсем кратко, защото за ако трябва да разяснявам на "журналистка" за какво става дума - мисля, че ще завършим с нелицеприятно обобщение за българската "журналистика" в по-голямата си част. А не това е темата очевидно.

Та на въпросът. Същите тези "деца" мятаха коктейли Молотов, бомби и камъни по ябсолютно невинни хора - възрастни, семейства с деца..., които имаха куражът да подкрепят Гей Парада в София. Ако същите тези "деца" претендират да почитат жертвите на една диктатура, татуирани с нацистки символи - явно има проблем сред нас самите. Тази статия е за това, а не за защита на комунисти и коминизъм - странно как "анонимна" стигна до този извод.

Препоръчвам, без да се заяждам, да продължи с проучването, з ада разбере доста основни неща, какво става у нас, кои са "Кръв и Чест", защо Боян Станков се подвизава в национален ефир, кой финансира разходките им из нацистките сборища в Европа, защо все им се разминава на гологлавите момчета, а антифашисти за съдени заради "свастики". Тогава ще разбере, че за Държавата не е удобно да направи нещо, когато използва същите методи, символика, език.


И се радвам, че от Индимедия е разбрала за този "парад".

author by roropublication date Monday, 22 September 2008, 16:14Докладвай тази статия на редакторите

и на мен ми липсват антифа мерки :( а какво означава бенесарска бяла якичка, символ на white power??БНС ходят с кафяви ризи като на СА, а не с бели якички, с последните ходят ой скиновете :)

author by антиНАЦИоналистpublication date Monday, 22 September 2008, 19:14Докладвай тази статия на редакторите

Още подробности за БНС - ето кои са техните идейни приятели:
В Сърбия - "Образ" - клеро-фашистка силна групировка, която организира скоро поклон пред паметта на Рудолф Хес.
В Гърция - "Златна зора" отявлени българомразци, които ядат голям бой от анархистите и други леви в Гърция.
в Румъния - с "Нова дрепта"/Нова десница"/ - също крайно десни националисти, които са против абортите, против гейовете и които между другото имат пртенции към Южна Добруджа....
В Германия с небеизвестната НПД - крайно дясна антиимигрантска партия
В Белгия - с "Вламс блок" - отявлеи и неприкрити нацисти, които бяха забарнени по едно време и БНС чак пращаха протестни писма до белгийското посолство.-
В Испания с възродената Фаланга, която открито се бори за възстновяване на католическото господство и за връщане към "идеалите" на франкистката диктатура.
мисля, че няма смисъл да продължавам за да се разбере какви "патриоти" са хората на Расате. А на госпожа - журналистката да кажа, че тази стилизирана свастика е всъщност знак на Клу-клукс-клан и не пасем трева за да не можем да разберем когато един фашисти искат да се прикрият и да изглеждат малко по-различни!
" С фашизма не може да се спори, с фашизма трябва да се борим!"
Дурути

Брой коменатри на страница
 Отиди на страница 1 2  
 
This page can be viewed in
English Български

дописки

Friday 28.11, 00:57

browse text browse image browse video browse audio

text"Словото на любовта срещу езика на омразата" 22.11 18:00 0 comments

textСреща по проект за социално фермерство "ИНКЛУФАР" в София 17.11 17:44 0 comments

textГеорги Марков: към една археология на отсъстващото 17.11 17:23 0 comments

text„Пчеларството в наши дни – нови предизвикателства и възможни решения” 08.11 04:35 0 comments

textЗа Студентски град 07.11 02:36 0 comments

photographia_2_13.jpg imageГърция: Ученическите протести изостриха конфронтацията между правителството и опозицията 06.11 23:40 0 comments

textПървите мейли изпратени от Сноудън с които представя „епохалния“ си теч на информация 03.11 01:13 2 comments

13907604040d1f77e2316df87dd0a4b94b5ea0f193.jpg imageАмнезията и реконструкциите на историческата памет 24.10 02:22 0 comments

textВъзможно ли е да има щастлив живот без пари? 18.10 03:54 0 comments

textАнти-анти-ТПТИ, или срещу "по-добрите" господари 17.10 18:04 0 comments

image_big_24789.jpg imageBalkan Express в София 09.10 23:32 0 comments

300051_148704428547899_113921055359570_291133_3191384_n.jpg imageКриминализиране на екологичния активизъм в Европа 05.10 19:57 0 comments

cartoon.jpg imageМагистралите – черна дупка за парите на данъкоплатците 02.10 05:32 0 comments

10616658_684288614995820_625358980545687757_n.jpg imageФестивал за Толерантност в Спорта 29.09 04:21 0 comments

textРеч на Президента на Палестина пред Общото събрание на ООН 26 септ 2014 29.09 03:29 0 comments

stop.jpg imageКак една мултинационалка организира социалния дъмпинг в транспортния сектор 29.09 00:57 0 comments

textЕнергетиката в партийните програми: "Искате на топло? Копайте си го!" 28.09 23:31 0 comments

textПредставяне на анализ на незаконния дърводобив в България 20.09 12:36 2 comments

dialog.jpg image"Образованието - диалог за бъдещето" 16.09 14:05 1 comments

9782330000189.jpg imageЕнергетика и климат 11.09 13:41 0 comments

повече >>